Home Tags Posts tagged with "muzeu arad"

muzeu arad

0 0

133.805 piese! Acesta este, dincolo de pereți, patrimoniul material al Complexului Muzeal al Județului Arad, ceea ce îl face deosebit în peisajul cultural național și îi conferă capacitatea să devină unul dintre cei mai importanți piloni culturali ai vestului României.

Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, în foaierul Palatului Cultural, înainte deschiderii evenimentului dedicat aniversării Muzeului
Președintele Asociației Culturale Kölcsey din Arad, Fekete Károly, alături de directorul Complexului Muzeal, Constantin Inel, întâmpină invitații din țară

În ultimele zile ale anului 2018,  Complexul Muzeal arădean a sărbătorit 125 de ani de la prima sa expoziție permanentă, considerată și „certificatul de naștere” al acestei instituții de cultură. În anul 1967 începea și activitatea editorială a Muzeului, prin revista Ziridava, iar după 1990 alte două publicații completau paleta editorială a instituției, alături de . Aceste repere, și multe altele, au fost incluse în volumul „Museum Arad 125”, axat în primul rând pe prezentarea vizuală a unora dintre cele mai relevante exponate (câte unul pentru fiecare an sărbătorit).

Colectivul Muzeului, la primirea invitaților
Pofesorul Cornel Pădurean, alături de rectorul Universității „Aurel Vlaicu”, prof. Ramona Lile

În 309 pagini dense, volumul promovează Aradul, ca expresie a frumuseții și diversității. Este o ușă deschisă către Complexul Muzeal, prin care și cei care nu au cunoscut până acum patrimoniul său își pot crea o imagine despre bogăția sa, despre valoarea și splendoarea unor exponate, dar primesc și repere istorice referitoare la evoluția instituției.

Prezentarea volumului „Museum Arad 125”
Interes crescut față de evenimentului Complexului Muzeal

Am identificat trei motive principale care justifică utilitatea unui astfel de demers editorial:

1.Prezentarea caracteristicilor specifice ale societății arădene;

2.Ilustrarea evoluției Aradului;

3.Centralizarea și redarea imaginilor, tablourilor, artefactelor, obiectelor diverse care conturează dimensiunea Aradului de ieri și de astăzi, într-un volum accesibil (faptul că este bilingv, în limbile română și engleză, îi sporește valoarea!), bogat în informații și ilustrații, publicat în condiții grafice bune.

Piese din colecția de etnografie, la expoziția asociată evenimentului de la Palatul Cultural
Publicul a putut vedea unele dintre piesele muzeului, expuse la Palatul Cultural

Catalogul este ca o capsulă redeschisă a timpului. Oferă o trecere prin perioade istorice, evenimente, episoade de viață, care definesc identitatea Aradului, structurate pe:

-istorie

-arheologie

-artă, meșteșug

-etnografie

-artă contemporană

-cultură și civilizație arădeană

-științele naturii

Este un recurs la memoria colectivă, în care zac, latent, amintirea transporturilor de sare de pe Mureș, vămile din curțile bazilicilor construite pe cursul apei, tropotele cuceritorilor care au interacționat uneori subtil și sublim cu băștinașii, alteori violent și fără compromisuri, creând un Arad al diversității.

Dr. Constantin Inel, directorul Complexului Muzeal al Județului Arad

Încheiem cu o remarcă a directorului Complexului Muzeal al Județului Arad, Constantin Inel, din prefața volumului „Museum Arad 125”: tuturor oamenilor din trecutul și prezentul muzeului arădean, le transmitem recunoștința noastră și a comunității arădene”.

Președintele Asociației Culturale Kölcsey, Fekete Károly, primește placheta aniversară a Muzeului, în semn de apreciere pentru contribuția asociației la fondarea și dezvoltarea instituției

Un cuvânt de apreciere pentru faptul că la evenimentul aniversar Asociația Kölcsey, care a fondat muzeul arădean în urmă cu 125 de ani, nu a fost uitată. Ea nu numai că a fost invitată să participe la festivitate, ci președintele ei, Fekete Károly, a făcut și oficiile de gazdă, alături de conducerea actuală a instituției, de directorul Constantin Inel. Este un gest de normalitate, în fond, dar într-un context al individualismului care caracterizează zilele noastre, la nivel global, în care normalitatea este un pod prea îndepărtat, invitarea Asociației Kölcsey și onorarea contribuției sale la fondarea și funcționarea Muzeului, în anii dificili de început, este de apreciat și ne demonstrează că în cultură barierele sunt, cel mult, mentale, nu lingvistice, confesionale ori de orice altă natură. Apropo de asta, mesajul președintelui Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, pe paginile volumului de prezentare a Complexului Muzeal este cea mai elocventă declarație politică în spiritul arădean al coabitării inteligente: „Aradul, un oraș deschis, cu o mentalitate progresistă, și-a fundamentat creșterea pe potențialul tuturor locuitorilor săi, indiferent de etnie și de religie. Astfel s-a creat Muzeul nostru și astfel îl vedem și în viitor, ca pe un spațiu al diversității și al pluralismului, un loc care să oglindească aspirațiile către mereu mai bine ale comunității arădene”.

Arădenii au participat în număr mare la evenimentele organizate pentru aniversarea Complexului Muzeal, fie că a fost vorba de expoziții, spectacole de muzică, lansare de carte sau colinde tradiționale

În loc de concluzie, despre albumul Muzeului, doar atât: luați-l, citiți-l, păstrați-l! Am așteptat prea mult după un astfel de demers editorial, iar așteptarea a meritat!

Autor: Andrei ANDO

Foto: Nelu Scripciuc

Toți foștii și actualii angajați și colaboratori ai Complexului Muzeal au fost premiați. În imagine, o parte dintre specialiștii pensionari (sau reprezentanții lor) și cei activi

0 0

În luna aprilie a început restaurarea celei mai importante opere de artă din depozitul Complexului Muzeal al Județului Arad, tripticul „Înmormântarea lui Christos”, realizat de Feszty Arpad, la finalului secolului al XIX-lea. Lucrarea are dimensiunea de 52 mp și a fost ascunsă privirii iubitorilor încă din perioada comunismului sălbatic, datorită temei sale religioase. Peste 40 de ani a zăcut în depozitul Complexului Muzeal al Județului Arad, până când Aradul s-a înscris în competiția de Capitală Europeană a Culturii.

Covaci Carina

Atunci, Asociația Arad 2021 a primit din partea Asociației Culturale Kolcsey solicitarea de a cuprinde în dosarul de candidatură restaurarea și reexpunerea tripticului, ceea ce s-a și întâmplat. În anul 2017, președintele Consiliului Județean, Iustin Cionca, declara că preia inițiativa și face demersurile necesare redării tripticului circuitului cultural internațional. Tabloul a fost trimis la restaurat în aprilie 2018, urmând să poată fi reexpus la sfârșitul acestui an. Restaurarea este realizată de expertul Ioan Muntean, din Sibiu.

Acesta ne relatează care este stadiul lucrării:

„După transportul lucrării la Sibiu, operațiunile de restaurare au început cu pregătirea atelierului pentru această sarcină. Datorită dimensiunilor impresionante ale lucrării a fost necesară confecționarea unei mese de lucru speciale. O parte însemnată dintre operațiunile de restaurare trebuie efectutate pe plan orizontal și accesul pe suprafața de lucru trebuie să fie facil dat fiind faptul că în general operațiunile de restaurare se desfășoară într-un timp lent. În acest sens am proiectat și executat o masă de lucru cu blat semirotund pe doauă laturi lungi de 5m. Curbura mesei putea permite o manipulare în siguranță a picturii fără ca stratigrafia acesteia să aibă de suferit. Această masă a fost acoperită de un strat de pâslă cu grosime medie iar peste acesta a fost așternut un strat de folie monosiliconică.

Prima dintre părțile de pictură pusă în lucru a fost „Coborârea de pe cruce”.

După desfacerea lucrării de pe tambur am trecut la întocmirea documentației fotografice și analizarea vizuală a acesteia. Am identificat zonele cu probleme din stratigrafia lucrării, care necesitau consolidare și am efectuat operațiunea de consolidare pe aceste suprafețe. Consolidarea lucrării am realizat-o prin folosirea unui adeziv din clei de piele în concentrație de 8%, aplicat prin pensulate peste care am aplicat presă caldă cu ajutorul spatulei termostatate iar ulterior zona consolidată a fost pucă în presă rece cu folie monosiliconică și marmură.

Operațiunile de restaurare au continuat cu efectuarea testelor de curățare și alegerea unei soluții de curățare optime pentru acest lucru. Faptul că pictorul Arpad Feszty a fost un adevărat profesionist este demonstrat și de buna calitate a materialelor alese pentru realizarea acestei picturi, asta pe lângă valoare estetică excepțională a acesteia. Două din amestecurile de solvenți s-au dovedit a fi bune pentru a fi folosite în operațiunea de curățare, adică esență de terebentină cu alcool etilic dar și whitespirit cu acetonă.

Faza următoare a operațiunilor de restaurare executate este cea de chituire. Pentru chituirea zonelor cu lacună stratigrafică am folosit clei de piele în concentrație de 6% și carbonat de calciu.

Pentru a proteja cât mai mult lucrarea am gândit un mod de lucru care să necesite o cît mai mică manipulare și rulare pe tamburi a picturii. Astfel am procedat la o restaurare pe zone, în pași diferiți.

Pe lângă operațiunile de restaurare în acest moment se face și o proiectare a șasiului lucrării, treabă destul de complexă dat fiind faptul că avem de-a face cu niște dimensiuni monumentale. Despre aceste aspecte am să vă țin la curent în mailurile viitoare”.

Organizația locală UDMR a anunțat, prin vocea consilierului județean Pero Tamas, că insistă ca tabloul să fie reexpus în sala din Palatul Cultural care a fost proiectată special pentru tripticul lui Feszty: „Nu putem accepta o altă sală pentru expunere, fiindcă există una proiectată special, în anul 1913. Acolo este locul tripticului!” – a precizat Pero, răspunzând întrebării noastre.

La rândul său, președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a declarat pentru vestic.ro că a solicitat Complexului Muzeal al Județului Arad să promoveze corespunzător reamplasarea tripticului, pentru că este vorba despre un eveniment de factură europeană, nicidecum doar locală sau regională. „Feszty a pictat acest tablou la Florența, l-a expus la Berlin și la Budapesta, apoi l-a adus la Arad, unde a fost piesa centrală a Muzeului de Artă, la deschiderea Palatului Cultural. Faptul că îi redăm circuitului cultural, după zeci de ani de la ascunderea sa de către comuniști, este un eveniment european. Nu mă îndoiesc că acest tablou va fi un reper al Aradului cultural și, de ce nu, chiar un brand în sine al Muzeului. Merită și trebuie să beneficieze de atenție corespunzătoare. Reexpunerea lui este una dintre cele mai importante realizări culturale în Aradul contemporan”, a declarat Iustin Cionca.

Directorul Complexului Muzeal al Județului Arad, Constantin Inel, a declarat pentru vestic.ro că tripticul lui Feszty va reprezenta, fără îndoială, un reper pentru turismul istoric și cultural arădean.

0 0

Ultima săptămână Oravitzan la Muzeul de Artă ARAD – o expoziție-eveniment, pe care niciun arădean iubitor de artă nu trebuie să o rateze. Dacă încă nu ați trecut pe la Muzeul de Artă, mai aveți timp să recuperați, și chiar merită!
Cu prilejul expoziției, Complexul Muzeal Arad cu suportul financiar al Consiliului Județean Arad, a editat un album de artă realizat în condiții grafice deosebite, în formatul unei Biblii, cu lucrările reprezentative ale lui Silviu Orăvițan.

STAY CONNECTED

%d blogeri au apreciat: