Home Regional Cum modernizezi 300 km de drum județean în Arad, sau curajul de...

Cum modernizezi 300 km de drum județean în Arad, sau curajul de a începe un proiect colosal!

0 0

(Autor: Andrei Ando) Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, și vicepreședintele Sergiu Bîlcea, anunțau public, în anul 2016, că vor începe modernizarea a 300 km de drum județean. Mulți s-au arătat sceptici la început. Astăzi, lucrările prin contur pe cele mai importante drumuri din județul Arad!

Cel mai îndrăzneț plan al administrației județului Arad prinde contur, pas cu pas! După doi ani de muncă intensă pentru faza de contractare și proiectare, Consiliul Județean Arad a început să lucreze vizibil (adică pe șantier, nu numai pe hârtie) la tronsoane din cel mai mare proiect de modernizare a drumurilor județene, din ultimii 40-50 de ani. Majoritatea acestor lucrări sunt finanțate din fonduri europene, pentru că, din păcate, Guvernul României este obișnuit să confiște banii arădenilor și nu să investească în marile noastre proiecte.

(Foto: Imagine de pe șantierul drumului județean Zăbrani-limită județul Timiș)

Acest plan îndrăzneț presupune modernizarea a 300 km de drum județean în Arad, inclusiv porțiunea finală a șoselei de centură din jurul municipiului; 300 km de la nordul la sudul județului, de la est la vest. Și să le enumeri sunt multe, dar o facem, pentru că acest proeict trebuie susținut, încurajat de arădeni, fiindcă va schimba radical condițiile de trafic din județ!

După ce drumul Arad-Zădăreni-Felnac-Secusigiu până la limita județului Timiș a fost deja mondernizat de Consiliul Județean Arad, în perioada următoare se deschid șantiere (pe unele s-au deschis deja și lucrările sunt aproape finalizate) pe următoarele drumuri județene importante. Am adăugat și investiția la fiecare, pentru a demonstra și amploarea financiară a proiectelor. Repet, niciodată în ultimii 40-50 de ani nu s-a mai realizat un proiect atât de amplu pentru drumurile județene arădene!

(Foto: Imagine de pe șantierul drumului județean Pâncota-Seleuș)

Încep (sau au început deja lucrările) pe următoarele trasee:

*Modernizare DJ 709 km 0+800…30+700 Arad–Șiria-Pîncota și Reabilitare DJ792C, km 0+000…21+000 și 26+000…36+300 Buteni– Pîncota. Buget total: 140.674.568,56 lei TVA inclus

*Modernizare DJ 709E km 9+200…16+600 Sânpetru German–limită județ Timiș. Buget total: 15.719.338,72 lei TVA inclus

*Modernizare DJ 709J km 6+600 – 12+440 Nădlac-Peregu Mare. Buget total: 5.754.723,06 lei TVA inclus

*Modernizare DJ 709 Pîncota-Seleuş şi Reabilitare DJ 792 Nădab-Seleuş. Buget total: 41.522.444,93 lei TVA inclus

*Modernizare DJ 709 J Dorobanţi-Macea şi Modernizare DJ 709 J Pecica-Turnu. Buget total: 22.822.728,51 lei TVA inclus

*Conectarea comunităților la infrastructura TEN-T în zona de frontieră româno – maghiară: Pecica-Turnu, Curtici-Macea-Sânmartin, Sânmartin-Socodor, Socodor-Nădab, centură rutieră pentru orașul Curtici. Prin finalizarea proiectului, se va moderniza un coridor rutier care va lega patru oraşe importante din judeţ: Nădlac, Pecica, Curtici şi Chişineu-Criş. Buget total: 51.251.014,74 lei cu TVA inclus

*Modernizare DJ 709G, inclusiv pod Mures pentru funcţiunea de centură Est Arad. Buget total 177.486.563,81 lei cu TVA inclus

(Foto: Consiliul Județean Arad, semnarea finanțării modernizării drumurilor județene din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional)

*Modernizare DJ 572, km 102+500 – 128+519, Lipova – Limită Județ Timiș. Buget total 51.588.687,37 lei cu TVA inclus

*Reabilitare DJ 794, km 4+200-21+400 și 23+100–25+800, DN 79 – Mișca – Apateu – Berechiu. Buget total 45.156.692,78 lei cu TVA inclus

*Modernizarea drumurilor Sânmartin –Olari – Caporal Alexa, Bârsa – Moneasa – limită de județ Bihor și Nădab – Seleuș. Buget: 170 de milioane de lei, lungime 71 km.

*Modernizarea drumului județean Gurahonț-Buteni.

Îți trebuie curaj să începi un astfel de proiect uriaș: să modernizezi 300 km de drumuri județene în Arad!

(Foto: Drumul județean Zăbrani-limită de județ Timiș)

Curaj, pentru că proiectele mari durează, iar așteptările arădenilor sunt imediate. Nu modernizezi 300 km de la o lună la alta, de la un an la altul, dar oamenii refuză să înțeleagă și să aibă răbdare. Legea te obligă să aloci timp pentru proiectul tehnic, contractul de finanțare, studiile de prefezabilitate, de fezabilitate, contractul pentru proiectare, contractul de execuție, realizarea lucrării, recepția finală. Or, în lumea în care trăim, toți vor rezultate rapide. Cu excepția ultimelor două faze procedurale, toate celelalte trec prin furcile caudine ale sistemului de achiziții publice, care în unele cazuri întârzie proiectele nu cu lunile, ci cu anii, pentru că legea este proastă iar parlamentarii sunt incapabili să o modifice (din păcate, în loc să aibă preocupări pentru binele cetățenilor, de doi ani de zile, Parlamentul României și Guvernul lucrează prioritar la amnistierea și despăgubirea infractorilor, la scăparea de pușcărie a corupților, la eliminarea din sistemul judiciar a procurilor și judecătorilor incomozi).

(Foto: Șantier în județul Arad)

Deci proiectele mari avansează greu. Dacă, pe de altă parte, încerci să le grăbești, nu respecți una dintre proceduri și te leagă procurorii, aceiași oameni nerăbdători te vor stigmatiza fără compasiune, pentru că, nu-i așa, în administrație se fură, iar hoții trebuie pedepsiți…

Îți trebuie curaj pentru modernizarea celor 300 km de drum județean în Arad, fiindcă  implică riscuri mari. Românii spun, și bine spun!, că numai cine nu muncește, nu greștește, iar ăsta este un adevăr verificat în toate domeniile. Cei care nu muncesc, însă, au timp de bârfe, sunt zgomotoși, agresivi, încercând să își acopere propria incompetență prin blamarea celor care muncesc. În perioada implementării acestor proiecte, mai ales în fazele mai puțin vizibile, adversarii politici te vor ataca populist și te vor acuza de lipsă de activitate. Ei știu foarte bine că un proiect durează, dar în lipsă de alte argumente, încearcă să te denigreze, doar-doar vor știrbi din realizări și pe fondul mesajului negativ agresiv le crește cota chiar dacă ei nu fac nimic. Tot mai des, această ură picurată constant în urechile cetățenilor determină o repulsie a comunității față de politicieni și cei din administrație, încât la momentul recepționării lucrărilor nimeni nu se mai bucură de ele. Iar cei care au îndrăznit să înceapă marile proiecte devin detestați, în loc să fie apreciați.

(Foto: Drumul județean Nădlac-Pereg)

În al treilea rând, îți trebuie curaj pentru modernizarea a 300 km de drum județean în Arad, fiindcă trăim în țara unde nu se prea realizează lucruri mari, iar cei care le încep sunt considerați mai degrabă suspecți, decât gospodari. Ce interese au ei să se implice? Ce au de câștigat? Aceste întrebări retorice nu nasc doar suspiciuni, ci pun, de-a dreptul etichete.

Iată de ce, Aradul este un județ norocos, pentru că are o administrație județeană îndrăzneață și puternică!

Modernizăm 300 km de drumuri județene! E bine că s-a găsit un grup de oameni curajoși în administrația județului, în capul Consiliului Județean, care își asumă greutățile și este decis să construiască, curajos, un județ cum ni-l dorim cu toții – un Arad care se dezvoltă chiar dacă Guvernul îi confiscă banii, chiar dacă dezvoltarea aceasta implică multă muncă grea și multe sacrificii.

NO COMMENTS

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.